Úvod - jóga arrow Jóga arrow Základy arrow Jogínský pozdrav slunce – Surja Namaskara
Úzká stránka Široká stránka Zvolit motiv Zvolit motiv Zvolit motiv

Nové kurzy

Nábor začátečníků do víceletých kurzů integrální jógy a intenzivní tantry. Přijďte se na nás podívat, vyzkoušení zdarma!

Redakce­






Zapomenuté heslo

Jogínský pozdrav slunce – Surja Namaskara

Tisk
Gregorian Bivolaru |  Jóga   
Obsah článku:
Strana 1
Strana 2
 

7) Nadechněte se, zvedněte hlavu a prohněte se co nejvíce tak, aby se pánev ale ani (pozor!) tělo nedotýkaly země. Jediné body kontaktu se zemí jsou nyní nohy a ruce. Tato pozice tedy není totožná s bhudžangásanou, během které zůstává pánev na zemi. Ramena jsou nyní rozšířená a tlačíme je v zad, abychom otevřeli co nejvíce i hrudník.

Chyby, kterých je třeba se vyvarovat: v případě že nohy byly během předchozího pohybu špatně umístěny, napravte nyní jejich polohu. Stehna by se neměla dotýkat země a ramena by neměla směřovat dopředu (protože by takto neumožnila rozšíření hrudníku).

8) Zadržujte dech a vraťte se do polohy obráceného V. Popis provedení a případné chyby jsou totožné s těmi, které jsou popsány v kroku 5. Paty se protáhnou pokud možno až k zemi. Obličej směřuje dovnitř, bradu tlačte k hrudníku, záda jsou rovná a pohled směřuje do pupku. Stáhněte oblasti břicha a stehen (které se automaticky stáhnou, pokud jsou paty těsně nad zemí.)

Chyby, kterých je třeba se vyvarovat: Nestůjte na špičkách a dodržte správné sklonění hlavy, jinak se nejedná o správnou pozici obráceného V. Vyhněte se zakřiveným zádům a volnému břichu.

pozdrav4.jpg 9) Nyní i nadále zadržujte dech (s plnými plícemi). Umístěte nohy stejně jako v poloze 4, ale symetricky obráceně, abyste střídavě stlačovali břicho na obě strany (budeme tedy nyní natahovat pravou nohu vzad, zatímco chodidlo levé nohy bude umístěno pevně na zemi).

Chyby, kterých je třeba se vyvarovat: další chybou, jež není uvedená v popisu předchozí polohy č. 4, vyplývající ze dvou předchozích (7 a 8), je umístění nohy na zem v místě prstů rukou. V této situaci máme tendenci ohýbat nesprávně levou nohu a tak naše levá pata nemůže být dostatečně blízko rukou. Zpočátku je velmi obtížné, aby se natažená noha vrátila k výchozímu bodu. Pro začátek si to můžeme usnadnit tím, že rozdělíme téměř celou naši váhu na nohy a protější paže (v tomto případě, na ohnutou levou nohu a levou ruku), což nám umožní snadno uvolnit sklon pánve a vrátit nataženou nohu.

10) Zhluboka a pomalu vydechněte ústy a proveďte opět polohu č. 3. Předkloňte se stejně jako při provedení pádahastásany. V ideálním případě, pokud je to možné, položte dlaně na zem a hlavu přitiskněte co nejblíže ke kolenům. V závěrečné fázi pohybu částečně stáhněte břicho, stejně jako na začátku provádění uddijána bandhy (ale ne zcela a hlavně bez přílišného nucení).

Chyby, kterých je třeba se vyvarovat: pokud nepřiložíme hlavu dostatečně blízko ke kolenům, neprotáhneme dostatečně tělo a tak účinky jsou podstatně nižší. Pro zlepšení funkce štítné žlázy a postupné odstranění její nerovnováhy tiskněte bradu na hruď.

11) Dále se zhluboka a úplně nadechneme nosem, provedeme znovu polohu č. 2. Uvolníme všechny svaly a protáhneme ramena co nejvíce k zádům, podsadíme mírně pánev a směřujte pohled na konečky prstů. Hlava se zaklání co nejvíce dozadu.

Chyby, kterých je třeba se vyvarovat: Ramena nechejte uvolněná a co nejvíce zakloněná vzad. Pokud nejsou dobře prohnutá záda a podsazená pánev, zádové svaly se dostatečně neprotáhnou.

12) Na konci hluboce vydechneme ústy a uvolníme opět svaly po celém těle a vrátíme se do výchozí pozice č. 1. Stojíme tak s rukama přiloženýma na hrudi, dlaněmi k sobě a s palci umístěnými v krční jamce, v pravém úhlu k ostatním prstům. Postava je narovnaná a nohy jsou u sebe, aniž by se dotýkaly, chodidla jsou rovnoběžná. Lokty tlačíme do žeber, ale ruce zůstávají na místě.

Blahodárné účinky této jogínské techniky

Zde jsou uvedeny některé z blahodárných účinků zaznamenaných na fyzické úrovni u starších lidí, kteří cvičili v ášramu Svámího Šivanandy v Rišikéši:

  • odstranění přebytečného tuku na celém povrchu těla, 
  • snížení přirozeného zvětšení dělohy,
  • zlepšení trávení, 
  • zastavení vypadávání vlasů, 
  • znovuoživení přirozené barvy nehtů,
  • čerstvý vzhled a svěží barva pleti,
  • pocení se postupně stává bez zápachu.

U starších lidí, kteří vytrvale praktikují Surja Namaskara, jsou velmi časté případy nápadného viditelného omlazení.

Pro cvičení jogínského pozdravu slunce nemá věk téměř žádný význam. Například v Indii je velmi běžné, že i lidé ve věku 60-70 roků včetně žen až s 10 dětmi se téměř zázračně po několika měsících nepřetržitého cvičení Surja Namaskara proměnili.

pozdrav5.jpg Mezi nemoci jejichž trvání může být radikálně zkráceno trvalou a systematickou praxí jogínského pozdravu slunce patří poruchy trávení, zácpa, nepravidelná menstruace či apatie. Surja Namaskara pomáhá odstranit letargii, pesimismus, lenost a různá onemocnění, díky velice intenzivní aktivaci dynamické, solární (Ha, jang, + ) stránky bytosti. Každodenní praxí pozdravu slunce lze snadno dosáhnout a udržet jak aktivní sexuální zdrženlivost, tak i případný úplný celibát. Slavný jogín Dhirendra Brahmačari tvrdí, že pozdrav slunce nám umožňuje uložit velké množství jemných solárních energií (prány) do naší bytosti, a tak se naše fyzické tělo stává velmi jasné, stejně jako Slunce. 

Níže jsou uvedené hlavní přínosy jogínského pozdravu slunce. Uváděné výsledky, které by se mohly některým na první pohled jevit přehnané, nejsou ve skutečnosti zdaleka vyčerpávající:

- pozdrav slunce může praktikovat kdokoliv, jak sám tak i ve skupině, v každém ročním období, protože ho lze cvičit stejně dobře jak v místnosti, tak i venku (je však třeba zmínit, že jeho výrazné účinky se objeví o něco rychleji, pokud cvičíme v přírodě během svítání),

- Surja Namaskara netrvá déle než 3-10 minut denně. Tento soubor cvičení není omezen pouze na určitou část těla,

- pozdrav slunce nevyžaduje žádné speciální vybavení ani žádné náklady, na rozdíl od moderních gymnastických sálů, které jsou vybavené složitým a drahým nářadím, pro cvičení Surja Namaskara potřebujeme jen prostor 2 m2 a podložku,

- pozdrav slunce povzbuzuje celý zažívací systém tím, že natahuje a následně stlačuje břicho, čímž dochází k hlubokému masážnímu procvičení všech vnitřních orgánů (játra, žaludek, slezina, střeva, ledviny), aktivuje trávení a rychle odstraňuje zácpu,

- pozdrav slunce postupně posiluje břišní oblast, zachovává a obnovuje správnou polohu břišních orgánů (pokud jsou přesunuty!), shromažďování krve v břišních orgánech je rychle potlačeno.

- Surja Namaskara je harmonickou kombinací pohybů a synchronizovaného dýchání, plíce jsou při něm hluboce provětrávané, krev je okysličena a detoxikována a dochází k masivnímu vypuzení oxidu uhličitého a dalších toxických plynů z dýchacích cest, kromě toho je dosaženo správné srdeční činnosti a posílení krevního oběhu, což je jedna ze základních podmínek zdraví. Jogínský pozdrav slunce také bojuje proti vysokému krevnímu tlaku a bušení srdce, takže ruce a nohy, které bývají u některých osob trvale chladné, se takto prohřejí.

- pozdrav slunce v důsledku postupného protahování a ohýbání páteře povzbuzuje celý nervový systém. Pro dosažení souladu normalizuje funkce sympatického a parasympatického nervového systému. Spánek se tak stává hlubší a klidnější a paměť je mnohem výkonnější,

- pozdrav slunce rychle odstraňuje strach, vnitřní napětí a pomáhá nám zbavit se i úzkosti. Za normálních okolností se nervové buňky obnovují pomaleji nežli ostatní buňky v těle, ale vytrvalý a pravidelný trénink Surja Namaskara postupně obnovuje normální fungování mozku,

- Surja Namaskara povzbuzuje a stabilizuje žlázy s vnitřní sekrecí, především štítnou žlázu (díky pohybům stlačující krk),

- pozdrav slunce zlepšuje vzhled pokožky, protože aktivací krevního oběhu v celém těle způsobuje, že kůže je schopna lépe odstraňovat velké množství toxinů, zvláště pokud výkon pokračuje až do lehkého potu (někteří indičtí jogíni doporučují praktikovat toto cvičení až do zpocení, ale v našich klimatických podmínkách to není nutné, vyjma cvičení na pláži u moře. V Indii, vzhledem k okolní teplotě, je možné dostatečně intenzivní zpocení i po několika minutách cvičení). V každém případě pozdrav slunce přináší pozitivní změny vzhledu kůže, která je považována za „zrcadlo“ odrážející náš skutečný zdravotní stav. Pozdrav slunci obnovuje zářivou pleť a kůže je dobře hydratovaná a omlazuje se,

- pozdrav slunce všeobecně posiluje celé tělo: krk, ramena, paže, zápěstí, prsty, záda, pánev, břišní oblast, stehna, chodidla i kotníky jsou postupně posilovány, aniž by se staly příliš mohutnými. Víme totiž, že posilování zádových svalů je jednoduchý, ale velmi účinný způsob, jak bojovat proti všem poruchám, které mohou nastat v oblasti pánve,

- pozdrav slunce značně zlepšuje vzhled a držení poprsí u žen. Hrudník se harmonicky vyvíjí a stává se pevným a pružným.

- Surja Namaskara stimuluje prospěšnou činnost dělohy a vaječníků a tím odstraňuje nepravidelnou menstruaci a potlačuje s ní spojené specifické bolesti, v případě těhotenství, praktikuje-li se pozdrav slunci, je porod snadnější a méně bolestivý (při dodržení kontraindikací),

- pozdrav slunce zabraňuje vypadávání vlasů a také snižuje přirozenou tendenci k jejich šedivění,

- pozdrav slunce odstraňuje negativní účinky nošení vysokých podpatků, příliš těsných bot, opasku nebo nového či velmi těsného oděvu a zároveň nás chrání proti plochým nohám a posiluje kotníky,

- Surja Namaskara snižuje přebytečný tuk a to zejména tuk na břichu, bocích, stehnech, krku a bradě,

- pozdrav slunce snižuje abnormálně vypouklé Adamovo jablko (vydutý ohryzek), protože postupným stahováním krku dopředu se dosahuje stažení štítné žlázy,

- pozdrav slunce odstraňuje nepříjemný tělesný pach tím, že podporuje naše přirozené očišťování skrze kůži, plíce, střeva a ledviny,

- Surja Namaskara stimuluje a zlepšuje přirozenou odolnost vůči nemocem posílením základu fyzického těla a imunitního systému,

- pozdrav slunce udržuje ideální tvar našeho těla (svalové hmoty) a harmonicky snižuje nadbytečný tuk,

- pomocí pozdravu slunce dochází k zlepšení koordinace našich pohybů,

- pozdrav slunci je jako základ gymnastického cvičení znamenitou přípravou na všeobecně rozličné sporty,

- pozdrav slunce je nejrychlejší způsob, jak vytvořit a udržovat vnitřní stav mladistvé mysli, což je neocenitelný přínos pro každého. Navíc je úžasné cítit vždy připravenost s důvěrou a odvahou čelit závažným útrapám a tak celou dobu prožívat intenzivně a hluboce autentickou radost. 

Shrnuto, Surja Namaskara otevírá dveře věcem dokonalého zdraví, síly, harmonie, efektivity a dlouhověkosti, což by měly být pro harmonickou integraci s makrokosmem normální vlastnosti každého člověka.

Pozdravem slunce můžeme tyto rozsáhlé výsledky skutečně získat, neboť jeho cvičení koordinuje všechny životní funkce. Surja Namaskara samozřejmě není všelékem, ale pokud se tato jednoduchá sestava cviků cvičí s vytrvalostí a odhodláním, odmění toho, kdo ji praktikuje, vynikajícím zdravím a kypící energií, přičemž také dodává mladost starším lidem.

Denním praktikování tohoto souboru relativně jednoduchých cviků se bude náš život postupně podobat zpívané písni radosti, jak potvrzují svědectví jogínů, kteří jej praktikovali několika let každý den.

Kompletní sestava Surja Namaskara k vytištění.



» 3 komentáře
1"Pozdrav slunci"
 Středa, 10. říjen 2012vložil(a) Radka
Dobry den. 
Zacala jsem pred dvema tydny s pravidelnym cvicenim pozdravu slunci,Dnes jsem jiz videla zmeny v mem pase.Vim je to kratka doba,ale zmena je viditelna.Zacala jsem chodit lepe na toaletu.Teprve dnes jsem si nasla tento clanek a jsem za nej rada,jeste se k nemu vratim a dukladne prostuduji.Budu pokracovat a dam pak zase vedet.Namaste Radka.
2"Pozdrav slunci"
 Sobota, 1. prosinec 2012vložil(a) Radka
Ahoj,jsem tu zase.Cvicim uz dva mesice cca 8/10 serii pozdravu sluci,zmeny jsou markantni,nemam vubec chut na sladke,vytvarovaly se mi pekne nohy a zhubla jsem 2 klia i kdyz jsem nechtela.S vahou jsem byla spokojena.V pase jsem stihla a mam o jednu velikost mene.Cvicim cca 5/6x tydne. 
Drzim vsem palce at vydrzi,ja budu pokracovat citim se totiz bajecne.Radka.
3"Cvičím"
 Neděle, 25. květen 2014vložil(a) Pozdrav slunci
Ahoj, minulý týden jsem začala cvičit pozdrav slunci podle tohoto clanku: http://www.spojujenasjoga.cz/dobre-rano-slunci-dobry-cely-den/ zajimalo by me, kdy mohu citit pozitivni ucinky a zda je dulezite presne nasledovat zminene video. Na lekci jsem ho cvicili trochu jinak...
» Vložit komentář