Blog: Jóga ve školách

Kdybychom ještě poměrně nedávno požádali běžného člověka, aby nám popsal jogína, nejspíš bychom uslyšeli něco na způsob „má dlouhé vlasy, pestrobarevné volné oblečení, zpívá mantry v místnosti, kde je vzduch prosycený kouřem vonných tyčinek a cvičí před sochou Buddhy, kterou si zrovna loni přivezl z Indie“. Ale dnes už jóga pronikla skoro do všech společenských kruhů. Od tělocvičen, které nabízejí power jógu jako formu fitness cvičení, přes hot jógu, která se praktikuje za vysokých teplot a pomáhá hubnout, jógu v domovech důchodců, jógu ve firmách, aby se zaměstnanci zbavili stresu, jógu pro těhotné jako přípravu k porodu, až k józe pro děti – která se v posledních letech stala velice populární. Čím dál víc škol po celém světě začalo do svých běžných aktivit zařazovat výuku jógy.

Ale proč jóga ve školách? K čemu je dětem cvičení jógy?

Některé školy v USA začaly začleňovat cvičení jógy do svých programů, aby dětem pomohly vyrovnat se s obtížnými sociálními podmínkami v prostředí, kde vyrůstají. Ve městech jako je třeba Baltimore je vysoká zločinnost a děti se často stávají obětí násilí, drog, dokonce jsou i opakovaně svědky vražd, což u nich vede k posttraumatickým poruchám a způsobuje, že jsou rozrušené, zmatené a mají problémy s učením. Některé školy zahájily lekce jógy a krátké tréninky pozornosti. Účinky se projevily skoro okamžitě – míra násilí klesla, vyloučení žáků přestala být na denním pořádku. Zároveň děti už nebyly okamžitě po prohřešku zadrženy, ale dostaly příležitost zaměřit se na přítomný okamžik, což jim pomohlo vyrovnat se se svým hněvem, pořádně se zamyslet nad vlastními činy a přijmout odpovědnost za své reakce. A to někdy dokonce i v reálném čase přímo při konfliktu!

Jógu zařadily do svých učebních osnov ale i školy v mnohem pokojnějších oblastech. Školy od Velké Británie přes Spojené státy až po Austrálii integrují cvičení jógy, aby dětem umožnily rozvíjet jejich dovednosti – fyzické, komunikační, společenské.

International Baccalaureate (IB) je mezinárodní nezisková organizace, která nabízí náctiletým studentům možnost studovat v zahraničí a která ve své vzdělávací síti propojuje přes 4500 škol po celém světě. IB věnovala v roce 2016 velkou část březnového čísla svého magazínu právě józe a meditaci pozornosti na školách.

I v těchto školách nacházíme pozitivní výsledky – ubývá násilí, klesá počet vyloučených žáků (některé školy tvrdí, že až o 60 %), dětem vzrůstá sebevědomí, a co je možná nejdůležitější pro školy, zvyšuje se pozornost, schopnost soustředit se a učit se. V moderní společnosti, kde lidé přijímají vstupní informace a vnější vjemy v tempu videoklipu, a to skoro po celou dobu, co jsou vzhůru, je soustředění těžko dosažitelným cílem. První, kdo pocítí pozitivní účinky, jsou učitelé. Ve školách, kde se jóga stala součástí pravidelného programu, se podle učitelů zlepšila schopnost žáků soustředit se a dovedli zůstat déle pozorní. Výsledky zaznamenaly děti bez ohledu na stáří – některé programy začínají už ve školkách a pokračují až na vysoké školy.

Co o tom můžou říct děti?

Když se zeptali studentů ze středních škol v Kalifornii, jak se cítí po cvičení jógy, odpovídali: otevření, optimističtí, šťastní, klidní, uvolnění, s jasnou hlavou, schopní vypracovávat zadané úkoly rychleji a podobně. 98 % těchto studentů se po lekci jógy cítilo „mnohem připravenější se učit“.

Stres a napětí charakteristické pro moderní životní styl dopadají i na děti. Jejich denní rozvrh plný školních povinností, kroužky a velké očekávání jejich rodičů vytvářejí silně stresující prostředí, které neovlivňuje jenom jejich úspěšnost ve studiu, ale celou jejich bytost. Hodně studentů nazvalo lekci jógy uprostřed školního dne „oázou“ klidu a relaxace, kdy se dostanou do svého středu.

Všichni spokojení?

Viděli jsme, že studenti i učitelé jsou spokojení, ale tento názor není vždycky úplně jednotný. Jak se fenomén jógy ve školách začal šířit, objevily se i hlasy mluvící proti. V roce 2013 pár rozezlených rodičů zažaloval školu v San Diegu, kam jejich dítě chodilo, protože výuka jógy na škole byla podle nich protiústavní a odporovala oddělení církve a státu. Rodiče nežádali finanční odškodnění, ale zákaz jógy ve všech školách v okrese.

Jak soud pokračoval, ukázalo se, že za celým případem stojí víc než jen starostliví rodiče – v pozadí byla koalice pravicových křesťanských organizací, které věděly, že takový případ může být precedentem, který zabrání jakékoli státem financované organizaci nebo instituci, aby odmítla začlenit jógu nebo jiné podobné východní, nekřesťanské tradice do svých aktivit, protože by se bála, že přijdou o peníze od státu.

V průběhu soudního řízení se místní komunita zmobilizovala a podpořila školu a hodně dětí poslalo soudu dopisy. Tohle napsal soudci Paul Ecke ze čtvrté třídy: „Každý den, kdy jdu do jógy, se cítím tak dobře a ve dnech, kdy jóga není, se cítím hůř. Kdyby naše škola zrušila jógu, byl bych smutný, protože bychom nemohli mít dýchací balónek, a jóga by mi moc chyběla.“

Konečný verdikt soudu zněl ve prospěch školy. V závěrečné řeči soudce uvedl: „Žádný rozumný student by si nespojoval jógu s náboženstvím…“ Výuka jógy mohla pokračovat.

Jóga v českých školách

Při hledání jsme nenarazili na žádnou zmínku o školách v České republice. Zahraniční studenti nicméně můžou mít jógu jako součást svých aktivit v Praze. CAS Trips nabízí studentům IB vzdělávací výlety do různých evropských velkoměst, aby tam získávali nové zkušenosti. Do programu pro Prahu se rozhodli zařadit i lekce jógy ve škole jógy Rezonance.

Zeptali jsme se Calluma Reillyho, evropského manažera CAS Trips, proč se rozhodli začlenit jógu do svého programu?

Callum Reilly: „V poslední době exponenciálně vzrostly požadavky na studenty ukončující IB. Nejenom že je akademický program náročný, ale i rozsah mimoučebních aktivit se rozšířil nad očekávání. Když k tomu přidáme stres ze snahy dostát očekáváním a ještě společenský život náctiletých, studenti čelí vážnému riziku vyhoření. Jóga jim doopravdy pomáhá uvolnit se a dobít baterky. Nejen že si díky ní všechno srovnají v hlavě, navíc si dokážou poradit se svým rušným životem s chladnou hlavou a jasně, což přináší pozoruhodně lepší výsledky.”

Jak studenti reagovali na lekce jógy, kterých se účastnili?

Callum Reilly: „Studenti ty lekce úplně milovali. Každý se do nich zabral a slyšel jsem, že několik studentů opravdu touží udělat z jógy trvalou součást svého denního programu, až se vrátí domů.”

Zatímco jóga se na místních školách neučí, zjistili jsme, že taekwondo ano. Jeho výuku zajišťuje národní organizace tohoto bojového umění. Studentům se dostává podobný program, jako jsou jógové lekce poskytované ve školách v zahraničí. Pravidelná setkávání během vyučování obsahují cvičení a skupinové aktivity, které jsou nad rámcem činností v hodinách tělocviku a které jsou inspirované touto východní tradicí. Tato výuka má zřejmě podobné účinky jako lekce jógy, zlepšuje sebevědomí, sociální interakci a fyzickou zdatnost.

NAHORU