HAMSA

„Labuť“. Tichý a ladný let dokonalé labutě inspiroval starověké indické mudrce, aby z ní nejdříve učinili symbol Slunce a později symbol transcendentního bytostného Já (átman) jakož i mudrců, kteří dosáhli jeho zjevení. V mnoha tradičních spisech hathajógy symbolizuje hamsa individuální duši (džíva), která se převtěluje a je někdy spojována se subtilním vitálním esenciálním dechem (pránou) bytosti. Tradiční text Švétášvatara upanišad líčí, že hamsa „mává křídly“ (tedy létá) se subtilními esenciálními aspekty múladháračakry. V jiných částech téhož textu je pak odhaleno, že ačkoliv je hamsa uzavřena v „pevnosti s devíti branami“ (ve fyzickém těle), vzlétá k vnějšímu tělu a také z něj. Také v upanišadách popisujících praktiky jógy (Jóga upanišad) je o hamse vícero zmínek. Například podle Hamsa upanišad prostupuje hamsa všemi (subtilními) těly podobně jako oheň prostupuje dřevem nebo olej sezamovým semínkem.

Kaula Džňána Nirnaja pak líčí, že hamsa má podobu spirály, která se otevírá od chodidel až k vrcholu hlavy, které se také říká vama (tento výraz znamená „krásná“, „zakřivená“, nebo „na levé straně“). To naznačuje, že hamsa je zde ztotožňována se základní energií kundaliní šakti (skryté duchovní síle v těle). Pašupata Brahmana upanišad tvrdí, že hamsa se pohybuje mezi levou paží a pravým stehnem, zatímco Jóga Šikha upanišad ukazuje, že hamsa se pohybuje nahoru nebo dolů uvnitř subtilního centrálního kanálku páteře (sušumnánádí).

Samotné slovo hamsa se většinou vysvětluje jako specifický zvuk vydávaný při dýchání, přičemž výdech vydává zvuk HAM a nádech zvuk SA. Tento spontánní zvuk představuje známou adžapa (nevyslovenou) mantru adžapa gájatrí neboli hamsa mantru. Naše tělo tedy (při dýchání) samovolně opakuje tento subtilní zvuk mantry přibližně 21 600 krát během každého dne, obvykle aniž bychom si to uvědomovali.

Jóga Šikha upanišad pak dokonce radí, aby se tato mantra recitovala s obrácenými slabikami, například jako so-ham, což v sanskrtu znamená „jsem sjednocen (ztotožněn/spojen) s Ním (Bohem)“. Vědomé vyluzování této subtilní mantry představuje „kopí nebo páku“ (kilaka), kterou lze otevřít dveře duchovního osvobození.

NAHORU