Chinnamasta – velká kosmická mocnost nekonečné odvahy

Části článku:

Záblesk okamžitého osvícení

Jakožto moc či hrozivá síla velkého boha Indry představuje Chinnamasta elektrizující sílu hlubin našeho podvědomí (Vidyut Šakti), energii, která je činná na všech úrovních stvoření. Elektřina známá ve fyzickém materiálním světě je pouze jednou z forem této kolosální transformující síly, kterou Chinnamasta je. Na mentální úrovni pak jedná jako síla určující správné pochopení základní reality a poskytující rovněž okamžité duchovní osvícení.

Jak jsme zmínili v předchozích článcích, Kálí, obecně jedná ve směru duchovní transformace svého oddaného aspiranta. Velká kosmická mocnost Chinnamasta představuje stejnou sílu, která je tu ale směřována k okamžité „bleskové“ transformaci jogína. S pomocí Chinnamasty je tak možné vnést do našeho života jasné světlo okamžité duchovní intuice, která ničí a nadobro odvrhuje závoj nevědomosti, otevírajíc nám tak cestu vzhůru k nejvyšší duchovní svobodě. 

Tento atribut představuje ve skutečnosti schopnost přímého vnímání, čiré vize, která jde za limity ignorance a omezené vnímání a odhaluje jedinečnost nekonečného božského Vědomí, které je za jmény a tvary.

Nezkalená vize skutečnosti

Velká kosmická mocnost Chinnamasta je kolosální silou vnitřní duchovní vize, která světlu čistého poznání obětuje všechny věci náležející projevenému světu, včetně těla osoby, která tento akt dokonalého poznání právě provádí.

Takto představuje Chinnamasta v hinduistické duchovnosti aspekt Átma-džňána, což znamená sebeobětování, ke kterému dochází, když někdo v hluboké pokoře nabízí celou svoji bytost božskému, skrze čin „oběti mysli“, aby tak byl následně plně sjednocen v božském Vědomí.

chinnamasta6.jpg

Tato základní charakteristika velké kosmické mocnosti Chinnamasty je také extrapolací aspektu tzv. pralajy, zničení či resorpce světa a všeho stvořeného zpět do srdce Absolutna.

Metaforicky řečeno je Chinnamasta hlavou, která polyká tělo, kterému náleží, tedy silou destrukce a transformace projevené reality v původní, neprojevenou realitu.

V duchovní tradici jógy se udává, že velká kosmická mocnost Chinnamasta této pozoruhodné transformace dosahuje „propíchnutím“ subtilní blokády na úrovni ádžňáčakry aspiranta, čímž mu umožňuje transcendovat současně jak svoji mysl, tak i uvědomování těla. Z toho vyplývá, že Chinnamasta představuje také nijak neomezovaný tok subtilní energie, která koluje skrze sušumná nádí, centrální energetický kanál lidské subtilní struktury.

Tak je Chinnamasta spojována s probuzením a vzestupem gigantické kosmické síly, kundaliní Šakti, skrze sušumnu nádí, od základny páteře, z múladháračakry, až nahoru do sahasráry, představujíc tak v této hypostázi božskou cestu védských bohů čili Védajánu. Tato božská cesta poukazuje na pohyb a cirkulaci subtilních právnických energií sušumnou, kde tak vytvářejí stav „čisté transcendence“ symbolizovaný sluncem.

Podle tradice jógy, k tomu, abychom se duchovně vyvíjeli a abychom se vyhnuli kumulaci karmické zátěže, je potřeba soustředit svoji vnitřní energii do sušumny, jelikož toto hlavní nádí je spojené s realitou transcendentního prázdna bez formy. Toho však nelze dosáhnout, dokud v sobě jogín nevypěstuje čisté a správné nazírání základní podstaty skutečnosti věcí a jevů.

Individuální vědomí lidí, kteří znají tato tajemství a kteří během svého života neúnavně tuto cestu praktikovali, odejde z těla skrze Brahmarandhru na vrcholku hlavy a bude rozpuštěno do Nejvyššího zdroje, kterým je božské univerzální Vědomí.

Pokud však tato schopnost soustředit energii do sušumny nebyla do okamžiku smrti osvojena, odejde vědomí osoby z těla skrze jiné nádí a bude integrováno do jednoho z nespočetných projevených světů na základě převažující vibrace a duchovního dosažení.

Proto jogíni horoucně uctívají velkou kosmickou mocnost Chinnamastu coby posvátnou bohyni transformace, a to především prací na svém třetím oku, aby dokázali překročit iluzorní vizi světa.

Zamilovaná jogínka ega zbavená

Velká kosmická mocnost Chinnamasta je také považována za jógu Šakti, hrozivou sílu jógy, proto je spojována i Vadžrajóginí a Para Dákiní – první a nejdůležitější dákiní tibetské tradice, bohyní, jenž nabízí upřímným a oddaným praktikujícím ctitelům velké paranormální schopnosti.

Na poli energetické struktury lidské bytosti působí Chinnamasta převážně v oblasti ádžňáčakry, otevírá třetí oko a symbolizuje tak světlo, díky kterému je možné přímo vnímat základní podstatu nás obklopující reality a které tak odvrhuje ignoranci obsaženou v duálním vnímání.

chinnamasta13.jpg

Vzhledem k příbuznosti se vzestupným pránickým proudem energie procházejícím skrze sušumná nádí je velká kosmická mocnost Chinnamasta spojována také s udána váju, vnitřní subtilní energií umožňující vzestup kundaliní Šakti a hlubokou transformaci člověka. Jakmile však jogín dosáhne vnímání, které překračuje běžné možnosti, projevuje se Chinnamasta již na všech úrovních.

Ikonograficky bývá velká kosmická mocnost Chinnamasta zpodobňována nahá a bez hlavy. V rukou dříme svoji vlastní hlavu a meč. Useknutá hlava hltá krev tryskající z jejího otevřeného hrdla. Tradičně drží hlavu v pravé ruce a meč v levé. Je obdařena tělem šestnáctileté dívky. Kolem krku jí visí náhrdelník z lidských kostí a věnec lidských lebek. Kolem svých boků nosí posvátný pás a její ňadra mají tvar blesku. Je zdobena květinami a jednoduchým drahokamem s hadem v oblasti temene. Má tři oči a vyzařuje silné světlo. 

Po jejích stranách se většinou nachází dvě další bohyně, Dákiní a Varini. Velká kosmická mocnost Chinnamasta tančí nad tělem Kamy, boha lásky, a jeho ženou Ratií. V některých jiných zobrazeních jejich místa zaujímá Krišna a Rádha. Tato ikonografická reprezentace hinduistické tradice je prakticky totožná se zpodobněním velké bohyně Vadžra Dákiní z tibetského tantrického buddhismu.

Z hrdla Chinnamasty tryskají tři pramínky krve: prostřední proud, ze kterého sama pije, a dva postranní nalevo a napravo, které symbolizují subtilní energetické kanálky ida a pingalá nádí, ze kterých pijí dvě ostatní bohyně, Dákiní a Varini.

Spojený pár bohů ležící u jejích nohou symbolizuje spojení mužské a ženské energie lidské psychiky. Uříznutá hlava tu představuje vědomí, které bylo osvobozeno od různých omezení těla a mysli, zatímco vlasy Chinnamasty podobné bleskům a zářící oči jsou symboly přímého vnímání božského absolutního Vědomí.

Ve své levé ruce drží meč, který symbolizuje rozlišování (vivéka) a jazyk bohyně symbolizuje ohromnou sílu božského loga, či sílu mantry (manter). Protože je poměrně obtížné zhotovit sochu těchto parametrů, bývá Chinnamasta nejčastěji zachycena kresbou či malbou.

NAHORU